הזוכים לשנת 2013

"בית לחם" זכה בפרס קרן תרבות חיפה, הפרס הראשון בתחרות הקולנוע הישראלי העלילתי בפסטיבל הסרטים הבינלאומי ה–29 חיפה
שיסתיים במוצאי שבת, 29 בספטמבר 2013

תחרות הסרט העלילתי
הסרט "בית לחם" של הבמאי יובל אדלר, זכה בפרס קרן תרבות חיפה לסרט העלילתי בסך 100,000 ש"ח. הפקה:
טליה קלינהנדלר, אסנת הנדלסמן-קרן, דיאנה אלבאום, סבסטיאן דלואה, סטיב הדסון

חבר השופטים:
גילה אלמגור (ישראל), יו"ר, שחקנית, ויויאן אוסטרובסקי, אמנית ויוצרת קולנוע ניסיוני, חורחה גורביץ (ישראל), במאי, מפיק, צלם ומורה לקולנוע, חיים מקלברג (ישראל),מפיק סרטים, עזיזה טאן (תורכיה), מנהלת פסטיבל הסרטים באיסטנבול.

הסרט מספק הצצה לעולם האפל, המותח והמרתק של המודיעין האנושי, בו הדרך הטובה ביותר להפעיל מקור, היא להיות האדם הכי קרוב אליו. במרכז הסרט מערכת היחסים המורכבת, הפתלתלה וארוכת השנים בין רזי (צחי הלוי), רכז נפת בית לחם בשב"כ לסנפור (שאדי מרעי), אחיו הצעיר של מפקד גדודי חללי אל אקצא בעיר. כשבשב"כ מגלים את מידת מעורבותו של סנפור בפעילות של אחיו המבוקש, מוצאים את עצמם רזי וסנפור בסיטואציה בלתי אפשרית.
נימוקי השופטים:
הסרט לפת אותנו מהסצנה הראשונה ולא הניח לנו גם לאחר סיומו. הסרט אמיץ, מטלטל, עצמתי מרגש ומציב בפני הצופה דילמות של נאמנויות חצויות. למרות שזה סרט ביכורים, מפגין הבמאי שליטה מוחלטת במדיום הקולנועי ויוצר סרט סוחף ומרתק. חשוב לציין כי הסרט, מעבר להיותו קולנוע נפלא, הוא גם ובעיקר רלוונטי לחיינו כאן, במקום הזה.

פרס לסרט ביכורים עלילתי ע"ש רוזליה כץ ז"ל בסך 50,000 ₪ מוענק לסרט "אחרי הים" בבימויו של יוסי אבירם. הפקה: איילת קייט, אמיר הראל, יעל פוגל, לטיסיה גונזלס.
בבוקר ערפילי, על חוף שומם במערב צרפת, מוטל גבר חסר הכרה. זהותו אינה ידועה, איש אינו מחפש אותו והוא שותק. ראובן ורדי, ישראלי לשעבר, חוקר משטרה בגמלאות, מגיע מפריז כדי לפענח את התעלומה.
"אחרי הים" הוא סיפור מסע שמוצא את גיבוריו על קווי התפר של חייהם החצויים.
נימוקי השופטים:
הפרס מוענק על עבודה ראשונה, בוגרת ומרתקת הן בפיצוח הקולנועי והן בעבודה עם השחקנים. הסרט ניחן בעדינות רבה ובחוש אסתטי משובח. הצפייה בסרט ביכורים זה מותירה אותנו בסקרנות גדולה ובציפייה להמשך יצירתו של הבמאי.

פרס לתסריט, בשיתוף איגוד התסריטאים בסך 10,000 ₪ מוענק לתסריטאים עמוס גיתאי, מארי ג'וזה סנסלם על התסריט לסרטו של עמוס גיתאי "אנה ערביה".
נימוקי השופטים:
פרס לתסריט מוענק על תסריט מקורי השופך אור על הוויה ישראלית הרחוקה מן העין, ובונה פסיפס מרתק של סיפורים ודמויות. באמצעים מינימליסטיים מצליח התסריט להעביר לצופה מרקם של חיים שלמים.

פרס השחקנית בסרט עלילתי בשיתוף Nu Image LA בסך 10,000 ₪ מוענק לשחקנית הילה וידור על משחקה בסרט "לוויה בצהריים". בימוי: אדם סנדרסון. הפקה: אילון רצ'קובסקי, יוסי עוזרד, גיא יקואל, יוחנן קרדו.
נימוקי השופטים:
הפרס מוענק לשחקנית צעירה וכובשת. כל פריים בסרט מלא בנוכחותה, ביופייה, ובמכלול רב ההבעה של פניה – אותה היא מצליחה להעביר כמעט ללא מלים.

פרס השחקן בסרט עלילתי בשיתוף Nu Image LA בסך 10,000 ₪ מוענק לשחקן צחי הלוי על משחקו בסרט "בית לחם". בימוי: יובל אדלר. הפקה: טליה קלינהנדלר, אסנת הנדלסמן-קרן, דיאנה אלבאום, סבסטיאן דלואה, סטיב הדסון
נימוקי השופטים:
הפרס מוענק על ביצוע עוצמתי, משכנע, מפתיע, עשיר ומרגש, ובה בעת מאופק מאד.

פרס ג'ק ניילור לצילום בסרט עלילתי בסך 10,000 ש"ח מוענק לצלמים גיורא ביח וניר בר, על עבודתם בסרטו של עמוס גיתאי "אנה ערביה"
נימוקי השופטים:
פרס הצילום מוענק לצמד צלמים וירטואוזיים, שהצליחו להגשים את חזונו הקולנועי היחודי של במאי הסרט, על עבודת מצלמה, תאורה ושליטה מוחלטת בעשייה של סרט שהציב בפניהם אתגר עצום של צילום סרט שלם בשוט אחד.

תחרות הסרט התיעודי
פרס לסרט תיעודי בשיתוף הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו בסך 40,000 ש"ח מוענק לסרט "היה שלום פטר שווארץ" בבימויה של יעל ראובני.
בעקבות פגישה שהוחמצה בנסיבות מסתוריות ב-1945 יוצא הסרט למסע קולנועי-משפחתי דרך שלושה דורות ומבשיל לתובנה מורכבת על עצמתם של סיפורים ועל הצורך שלנו לספר אותם גם שבעים שנה אחרי סוף המלחמה ההיא.

חבר השופטים:
היינץ אמיגהולץ (גרמניה), במאי, אמן כותב ומפיק, נטעלי בראון (ישראל), במאית, משוררת ומנהלת אמנותית של הפסטיבל הבינלאומי לסרטי נשים, תמר ירום (ישראל), במאית ותסריטאית.

נימוקי השופטים:
מסע של שלושה דורות בישראל ובגרמניה בונה בהדרגה מתוך סיפורים משפחתיים מנוגדים נרטיב מלא חיים. תעלומת ניתוק חידתי שיצרה השואה בין אח ואחות נמסרת באמצעות שפה קולנועית ותסריטאית מגובשת ובוגרת.

ציון לשבח מוענק לסרט "משמרת לילה" של הבמאי איתמר חן.
סיפורה של שכונת קריית משה ברחובות מסופר באמצעות משמרת לילה אחת של השוטר השכונתי. רפי מלס, שוטר קהילתי ממוצא אתיופי, הוא אחראי יחיד על השכונה, ורוב עבודתו היא לעזור לשכונה להסתגל אל החיים בישראל.
נימוקי השופטים:
הסרט בונה דיוקן צנוע ונטול סנטימנטליות ובו בזמן חם ומלא הומור, של שוטר ממוצא אתיופי, שחש מחויב לתפקידו ולקהילה, ומוצא עצמו משמש כעובד סוציאלי, טכנאי תיקונים ויועץ נישואים.

מענק קרן מקור לקולנוע וטלוויזיה, ע"ש שרון עמרני, לסרט הקצר הטוב ביותר, בסך 12,000 ש"ח מוענק לסרט "איפה שנגמרים השמים". בימוי: גלעד כהן, ג'קי ברמן. הפקה: פריסקופ הפקות בע"מ.
האם אבנר יצליח לעבור את שער ביה״ח? האם ליאון יצליח לחזור לגלוש? והאם איגור יצליח לעבור את אודישן הראפרים? חלומותיהם של חולי נפש המאושפזים בביה״ח אברבנאל.

חבר השופטים:
יובל נתן (ישראל), במאי ואנימטור, סוהא עראף (ישראל), תסריטאית, לאון פרודובסקי (ישראל), תסריטאי ובמאי.

נימוקי השופטים:
בחיפוש מקורי אחר אמת, תוך טשטוש הגבול שבין מציאות והזיה, יוצר הסרט פסיפס אנושי, מרגש, אמין ונוגע ללב החושף את האדם שמאחורי הסטיגמה.

מענק קרן מקור לקולנוע וטלוויזיה ע"ש שרון עמרני, לסרט קצר בסך
8,000 ₪, מוענק לסרט "בכורה". בימוי: לאה טוניק מביה"ס לקולנוע וטלוויזיה סם שפיגל- ירושלים.
בוקר אחד מפתיעה את שרי בת ה-21 שיחת טלפון שמפגישה אותה עם אחותה הצעירה ועם בקשה שמעמתת אותה מחדש עם עברה.
נימוקי השופטים:
סרט סיטואציה פשוט ורגיש, קאסט מדויק ומשחק משובח.

פרס אלי גלפנד לסרט אנימציה בסך 5,000 ש"ח מוענק לסרט "ליילה". בימוי: לונה מטר, המכללה האקדמית ספיר.
לשיער של ליילה נמאס מהשקט והדיכוי בהם היא כלואה. הוא נכנס בין חוטי הנול ומתחיל לצייר מולה תמונות מחייה, שדרכם היא מגיעה למודעות שהיא אסירה בחברה.
נימוקי השופטים:
באמצעות שימוש בחומרים מסורתיים מתעלה היוצרת על גבולות חברתיים, ורוקמת יצירה כואבת ומרגשת.

ציון לשבח מוענק לשני סרטי אנימציה :
"קפה בבל" בימוי: מיכל רבינוביץ', דפנה בן עמי, היחידה לאנימציה, בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים.
במרכז הסרט יום בבית הקפה 'בבל', אליו נכנס מישֶ, אדם בעל מוגבלות ייחודית – הוא אינו שומע, רואה או מבין שפה – הוא ה'אחר' האולטימטיבי של העולם.
נימוקי השופטים:
ציון לשבח ניתן על רעיון מקורי וקו אמנותי ייחודי.

"סיפור פעוט" בימוי: מזמור ויצמן. המכללה האקדמית ספיר.
בחצר קטנה משחקת ללי. בתמימות ילדותית היא מתמודדת עם מות סבתה.
נימוקי השופטים:
ציון לשבח ניתן על סיפור רגיש ומשכנע המועבר באנימציה מורכבת ומדויקת.

פרס עוגן הזהב לקולנוע ים תיכוני
פרס "עוגן הזהב" מוענק לסרט "ויוה לה ליברטה" סרטו של רוברטו אנדו
חבר השופטים:
קסביה קולר (שוויץ), במאי, ששון גבאי (ישראל), שחקן, לינה צ'פלין (ישראל) במאית

נימוקי השופטים:
הסרט "ויוה לה ליברטה" המבוסס על הרומן שכתב הבמאי רוברטו אנדו, הוא סטירה פוליטית סוחפת, מקסימה ומלאת משמעות. בשחקן טוני סרווילו הוא מצא את הליהוק המושלם לתפקיד הכפול של התאומים, האחד פוליטיקאי והשני פרופסור. באמצעות המשחק בין שני התפקידים יוצר רוברטו אנדו קומדיה אנושית מהנה ושלמה.

ציונים לשבח ניתנו לשחקנית עמנואל דבוס על משחקה בסרטים "רגע בחיים" ו"ויולט", וכן לבמאית ולריה גולינו על סרטה "דבש".

פרס פדאורה.
בפרס תחרות "הבמאים של המחר" בחסות "פדאורה" – איגוד המבקרים באירופה ובמזרח התיכון זכה הסרט ההולנדי "בורגמן" של הבמאי אלכס ואן ורמרדם.

חבר השופטים:
גידי אורשר (ישראל), מבקר קולנוע, גלי צה"ל, יהודה סתיו (ישראל), מבקר קולנוע, ידיעות אחרונות, אוסקר פיירו (ספרד), מבקר קולנוע.

נימוקי השופטים:
הסרט הוא משל זדוני ואפל על החיים והמוות, על האמונה וניצולה, על הרוע והפחד בתאור יומיומי ומקפיא העשוי בשפה של קולנוע מודרני וסוחף המתכתב עם היסודות הקמאיים של הקולנוע ונפש האדם.

ציון לשבח ניתן לסרט "המחברת הגדולה" של הבמאי ההונגרי יאנוש סאס.

פרס על הישג אומנותי בקולנוע הישראלי ניתן לסרטו של יוסף פיצ'חדזה "סוכריות".
בסיפור אלגורי על סוכריות דוחס פיצ'חדזה את הסכסוך הישראלי ערבי, את השואה, את המעורבות האירופאית, את היריבות הגרמנו-צרפתית, את יחסי הון שלטון, את העולם התחתון לחגיגה של קולנוע יפהפה, מסוגנן, מוקפד ומוטרף שיש בו סינמטיות הנוטפת בין האצבעות. רגעים מצמררים לצד רגעים משעשעים המתחלפים על המסך בסרט ארוך שאינו מאבד עניין לרגע.

סינמרקט חיפה 3 – תחרות עותקי עבודה
מענק פוסט רפבליק לשירותי מעבדה דיגיטליים עד סך של 20,000 יורו הוענק לסרטה של סוהא עראף "שלוש אחיות".
הפרס ניתן על שפתו הקולנועית הנוגעת ללב של הסרט והמאפשרת הצצה לעולם מאופק מאחורי דלתות סגורות.

נימוקי חבר השופטים – תחרות יצירה צעירה

ציון לשבח - מענק האוזן השלישית:
מגש הכסף
בימוי: ליאל פלג מתיכון עירוני ד', תל אביב

הבמאי ליאל פלג הצליח להעביר בסרט את הזרות, הניכור והמורכבות שחווה הגיבורה הראשית הערבייה בתוך הממסד הישראלי המיוצג באמצעות מערכת החינוך. על כך שהסרט עובד ומצליח לצאת החוצה אל הצופה, לגעת ללב ולעורר מחשבה על אודות ישראליות, זהות, טקסים ואשמה, נמצא הסרט ראוי לציון לשבח.

מסע החיים
בימוי: רחלי מולה כפר הנוער הדתי, כפר חסידים

הבמאית מתארת ברגישות בסרט זה את הקשר המיוחד של הנערה-גיבורת הסרט עם סבה וסבתה המגדלים אותה מאז נפטרה האם והאב נישא בשנית. הסרט מתאר בתוך כך גם את הקשיים המיוחדים של בני העדה האתיופית עם עלייתם לארץ ובכלל זה את מורכבות המסגרת המשפחתית וכן את החוויה של ילדים מהגרים החווים את היפוך התפקידים בהיותם אלה היכולים לגשר על פערי שפה ותרבות בין הממסד לבין המהגר והתלות הנוצרת בתוך כך בין מבוגרים לבין הילדים.

פרס הסרט החיפאי העלילתי
המקרה המוזר
בימוי: עמית טל, בית הספר הריאלי העברי בחיפה, סניף בית בירם

הסרט המקרה המוזר, השואב השראה מן הספר " המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה", חושף בפנינו את עולמו של ילד עם תסמונת אספרגר והאתגרים היומיומיים והרגשיים העומדים בפניו ובפני אביו המגדל אותו לבדו. הילד שמשחק בתפקיד הראשי מפתיע ומרשים במשחקו הטבעי והאמין. התסריט בנוי היטב עם תשומת לב לאפיון דמויות, דיאלוגים חינניים, התקדמות עלילה וטוויסט מפתיע. הבחירה בv.o- משרתת את הסרט ומקרבת אותנו אל הגיבור,אל הלך הרוח שלו ונקודת מבטו וחוויותיו את העולם.
רחובותיה ונופיה של העיר חיפה משתקפים היטב בצילומי הסרט.

מענק אדיט סיסטם לסרט תיעודי - מקום III
בנעליו
בימוי: בר שדה, תיכון מקיף השרון ע"ש רוטברג, רמת השרון

בסרט זה הבמאית מתעדת את משפחתה סביב המורכבות, הפחדים, הקשיים והשמחה בהתמודדות עם אחיה האוטיסט. הסרט בנעליו שובה לב בתיאור הקושי וההתמודדות של משפחה עם ילד שנולד עם מוגבלויות. הסרט נפתח בסצנה יפה ומסקרנת המביעה את הקושי ואת המאבקים הקטנים והיומיומיים כמו נעילת הנעליים ומסתיים בסצנה המסמלת הצלחה (לכאורה קטנה) אך בעצם גדולה ומשמעותית של האח בכך שהוא מצליח לנעול נעליים בעצמו. בדרך אנחנו עוברים תהליך עם עליות ומורדות בצורה כנה ישירה ונטולת מניפולציה. בסרט מספר סצנות חזקות הדורשות הרבה אומץ, בגרות ורגישות. כל הכבוד על העשייה החשובה של הסרט הזה.

מענק דיגיטל וויז'ן לסרט העלילתי מקום III
קידוש השם
בימוי טום דבדה מבית הספר תיכון אמית עתידים, אור עקיבא.

הבמאי טום דבדה יצר סרט שאפתני ומרתק שמשקף סוגיה חברתית מרכזית היום בחברה הישראלית – גיוס חרדים. הקונפליקטים שהדמות הראשית עוברת, בין הבית החרדי לבין הצבא המתירני הופכת אותת לדמות חזקה המצויה בין הפטיש והסדן. על העלאת הקונפליקט החשוב הזה בצורה משכנעת ועל הפקה מושקעת נמצא הסרט ראוי לפרס.

מענק קרן גשר לקולנוע רב תרבותי לקידום יצירה חברתית צעירה לסרט תיעודי – מקום II
לא רק אצלי
בימוי עמית כהן בית חינוך גליל מערבי, נהריה

הסרט מתאר את תהליך ההתפרקות הכלכלית של הורי הבמאי והאופן בו חווים את הנפילה כל בני המשפחה. המבט האישי, הכנה, והישיר והבלתי מתייפייף, החשיפה של המצלמה את בני המשפחה ואת חוויית הפחד מהעתיד שעובר על הבמאי ועל בני משפחתו מצמררת את הצופים בסרט. הסרט עשוי מסצינות ההולכות ונבנות ומעמיקות והן מכמירות לב ומעוררות מחשבה הסרט לא רק אצלי הוא סרט חשוב, נוגע, עמוק וכואב, העוסק בנושא המשותף היום לצערנו לרבים בחברה הישראלית. ייצוג העוני בסרט נוגע בקרביים ומתאר את החלום ושברו של מעמד הביניים שהולך ונרמס בישראל של שנת 2013.

פרס עריית חיפה לסרט העלילתי הטוב מקום II
לא מלך הוא
בימוי: מיה בלבן מתיכון בן-צבי, קרית אונו

הסרט עוסק בזיקנה ומביט במחלת השיטיון בעיניים סקרניות וחומלות ובשפה קולנועית שמצליחה להעביר את עולמו הפנימי המסוכסך של הגיבור. משחק משובח ושובה לב של השחקן הראשי "הזקן". הבמאית מיה בלבן הצליחה לייצר סרט שמעביר בשפה משלו את עולמו הפנימי של הגיבור והתוצאה מבחינת הדרמה, הצילום, העריכה והמוזיקה - מקורית ומסקרנת.

מענק קרן גשר לקולנוע רב תרבותי לקידום יצירה חברתית צעירה לסרט התיעודי הטוב ביותר
הולך איתך
בבימוי גל בלומשטיין תיכון ברנר, פתח תקווה
.
הסרט נבחר פה אחד על ידי השופטים במקום הראשון בקטגוריית הקולנוע התיעודי.
כל הסרטים התיעודיים בתחרות השנה עוקבים אחר סיפורים כואבים וקשיים אנושיים עצומים וכולם עושים זאת בצורה מרגשת ביותר. הולך איתך הוא דוגמא לסרט שאיננו רק מרגש אלא עושה זאת בצורה קולנועית רהוטה ועוצמתית. הסרט מתאר קשר לא יאמן של סב פלסטיני עם נכדו הפעוט והנכה בארבע גפיו. רמת ההקרבה של הסבא למען הילד אשר כולם כולל הוריו ויתרו עליו, הופכים אותו לגיבור גדול מהחיים, דמות שעצם נוכחותה מעוררת ההשראה, גורמת להאמין שיש עוד תקווה בעולם. בעדינותם, ברגישותם ובדייקנותם הקולנועית, רקמו כאן היוצרים סרט מרגש ועוצמתי שעובר בצורה אינטימית אך לא מציצנית, מלאת כבוד ואהבת אדם יוצרי הסרט רקמו יצירה מעולה. סרט חשוב שמתמודד בצורה אינטליגנטית עם הנושא של מוגבלות ושונות בחברה ומשאיר אותך בתחושות ומחשבות על אהבה ללא תנאי על כוחם של החיים.

מענק קרן גשר לקולנוע רב תרבותי לקידום יצירה חברתית צעירה לסרט העלילתי הטוב ביותר
הסרט אקווריום
בימוי: אילון יחיאל מבית חינוך תיכון ע"ש יצחק רבין, כפר-סבא

סרט יפה על יחסים בין אם ובנה על רקע הבדידות שבה הם חיים כמהגרים בישראל. הסרט מבוים ברגישות ומשוחק מצוין בקצב איטי.
הסרט מפגין בגרות ואיפוק הראויים להערכה בעיקר ביצירה של תלמידי תיכון. הסרט בנוי בצורה חכמה ורגישה ולעיתים מפתיעה, תוך כדי שמירה על רמה אחידה של משחק נפלא לכל אורכו. התסריט מאוד מינימליסטי אך רווי בסאבטקסט, תוך היעדר שימוש בסצנות שמנסות להעביר לצופה "בכפית" אינפורמציה על הדמויות. הבמאי אילון יחיאל, מפגין חשיבה ושליטה בבניית מיזנסצנה והוא הצליח לייצר אוירה מדויקת, דרך הצילום המביע את רגש הדמויות ועד לבניית עולם מבודד, מאתגר, אמין ומלא באהבה.